Geniștii de la Alba Iulia arată cum se construiește un pod de pontoane peste Mureș. Unic! Incredibil
Brigada 10 Geniu "Dunãrea de Jos", cu sediul în Brãila, are cu ce se mândri (are pe cine se poate baza). Batalionul 136 Geniu "Apulum", din Alba Iulia, unitate subordonatã, a organizat, ca în fiecare an, o tabãrã de instrucție la apã, la 15 km de oraș, în localitatea Sântimbru, pe râul Mureș.
Ar trebui precizate detalii tehnice, dar nu se poate trece peste deschiderea acestor oameni care fac niște lucruri incredibile. În primul rând, locotenent-colonelul Ludovic-Ștefan Brok, comandantul Batalionului 136 Geniu, implicat în tabãrã; apoi, șeful S3, probabil, peste tot în armate aliate, șef operații și instrucție, cel care a configurat activitatea, inclusiv ceea ce ține de detalii, având în vedere participarea la instrucție, inclusiv prin pura completare a unor posturi cu geniști din batalioanele brigãzii. (Mai mult decât "lecții învãțate"). În cazul de fațã, participanții aflați la instruire au fost militari din Batalionul 53 Geniu "Scorilo", din Deva, al Diviziei 4 Infanterie.
Pe scurt! Ambarcader si Debarcader, intrarea și ieșirea de pe pod, fixate zdravãn și ancorate în maluri. Pontoane lansate la apã. Multe! Se asambleazã, inițial, pentru procedeul construcției prin dane succesive, doua dane. Prima, de 150 tf, cu 13 pontoane duble, a fost o portițã, care a și transportat un camion încãrcat de la un mal la celãlalt. Portița a fost cuplatã la debarcader, fiind transportatã și susținutã de douã șalupe ST-270. Camionul coboarã, portița (prima danã) este cuplatã la debarcader, iar șalupele pleacã spre dana a doua, calculatã, construitã și fixatã la mal. Șalupele se prind de danã, o trag în aval, parcã împotrivindu-se Mureșului, o urcã în amonte, trec cu întreg ansamblul de construcțiile fixe din stânga și din dreapta, ancorate la mal, și, prin comenzile celei care a condus acțiunea, comandantul de pluton, sublocotenent Olguța Bodnar, o ancoreazã, de albia râului, cu ancore și cabluri, pentru a elibera șalupele. Ulterior o coboarã la nivelul ambarcaderului și debarcaderului, unde dana a doua este cuplatã, iar podul PR-71 este închis.
Podul, deși este vechi, încã e unic prin oferta tehnico-tacticã. E adevãrat, e loc și de mai bine, dar digitalizat și cu alte consumuri, mai mari. Apoi, dupã construirea elementelor podului și fixarea structurilor la mal, totul dureazã cam 30 de minute sa închizi podul și sã-l și utilizezi. Suporta 80tf (tone forțã), are trei fire de circulație. Ca exemplu... pe mijloc pot trece tancuri, au greutate mare, iar pe firele laterale, nu conteazã sensul, pot circula camioane, evident toate la niște distanțe calculate. Mare lucru! Sã ai treceri asigurate cu tonaje așa de mari!
Detalii, explicații și demonstrații, totul la amãnunt, au fost oferite de comandantul taberei, cãpitan Daniel Marcu, cel care a fost și comandantul taberei de instrucție la apã.
Creat de col. Viorel Amzãrescu, Armata Tv 360, Trustul de presã al MApN