Geniștii de la Alba Iulia arată cum se construiește un pod de pontoane peste Mureș. Unic! Incredibil

Brigada 10 Geniu "Dunărea de Jos", cu sediul în Brăila, are cu ce se mândri (are pe cine se poate baza). Batalionul 136 Geniu "Apulum", din Alba Iulia, unitate subordonată, a organizat, ca în fiecare an, o tabără de instrucție la apă, la 15 km de oraș, în localitatea Sântimbru, pe râul Mureș.
Ar trebui precizate detalii tehnice, dar nu se poate trece peste deschiderea acestor oameni care fac niște lucruri incredibile. În primul rând, locotenent-colonelul Ludovic-Ștefan Brok, comandantul Batalionului 136 Geniu, implicat în tabără; apoi, șeful S3, probabil, peste tot în armate aliate, șef operații și instrucție, cel care a configurat activitatea, inclusiv ceea ce ține de detalii, având în vedere participarea la instrucție, inclusiv prin pura completare a unor posturi cu geniști din batalioanele brigăzii. (Mai mult decât "lecții învățate"). În cazul de față, participanții aflați la instruire au fost militari din Batalionul 53 Geniu "Scorilo", din Deva, al Diviziei 4 Infanterie.
Pe scurt! Ambarcader si Debarcader, intrarea și ieșirea de pe pod, fixate zdravăn și ancorate în maluri. Pontoane lansate la apă. Multe! Se asamblează, inițial, pentru procedeul construcției prin dane succesive, doua dane. Prima, de 150 tf, cu 13 pontoane duble, a fost o portiță, care a și transportat un camion încărcat de la un mal la celălalt. Portița a fost cuplată la debarcader, fiind transportată și susținută de două șalupe ST-270. Camionul coboară, portița (prima dană) este cuplată la debarcader, iar șalupele pleacă spre dana a doua, calculată, construită și fixată la mal. Șalupele se prind de dană, o trag în aval, parcă împotrivindu-se Mureșului, o urcă în amonte, trec cu întreg ansamblul de construcțiile fixe din stânga și din dreapta, ancorate la mal, și, prin comenzile celei care a condus acțiunea, comandantul de pluton, sublocotenent Olguța Bodnar, o ancorează, de albia râului, cu ancore și cabluri, pentru a elibera șalupele. Ulterior o coboară la nivelul ambarcaderului și debarcaderului, unde dana a doua este cuplată, iar podul PR-71 este închis.
Podul, deși este vechi, încă e unic prin oferta tehnico-tactică. E adevărat, e loc și de mai bine, dar digitalizat și cu alte consumuri, mai mari. Apoi, după construirea elementelor podului și fixarea structurilor la mal, totul durează cam 30 de minute sa închizi podul și să-l și utilizezi. Suporta 80tf (tone forță), are trei fire de circulație. Ca exemplu... pe mijloc pot trece tancuri, au greutate mare, iar pe firele laterale, nu contează sensul, pot circula camioane, evident toate la niște distanțe calculate. Mare lucru! Să ai treceri asigurate cu tonaje așa de mari!
Detalii, explicații și demonstrații, totul la amănunt, au fost oferite de comandantul taberei, căpitan Daniel Marcu, cel care a fost și comandantul taberei de instrucție la apă.
Creat de col. Viorel Amzărescu, Armata Tv 360, Trustul de presă al MApN